Monday 11 January 2016

Beuty Junkies : Milia Seed?

Assalamualaikum......

Setiap kali blog aku bersawang..
Suka benau rasanya hati nie nak tukar background baru..Berjam-jam depan screen akhirnya hampas juga .Tak tahu nak cakap setia ke atau memilih sangat .Can someone help me? Dah try  design side bar flora style  tapi susah la.Malas nak main coding-coding nie.

*************

Nak story sikit pasal skin care produk  yang kita baru beli.
Kulit cik N tak ada masalah serius pun.Paling  minor pun masalah milia seed dekat area bawah mata.

Tahu tak apa itu milia seed?

Sumber google:
Tempat feveret milia seed menternak.

Ini lah dia milia seed!
Milia seed kalau translate pada english adalah " oil seed ,keratin milk bump and milk spot" .
Kebanyakkan  terhasil di sebabkan oleh salah guna produk kecantikan kulit dan serum mata.
Milia seed terjadi apabila kelenjar peluh kita tertutup dan tidak mampu mengeluarkan lebihan minyak.Makanya ia adalh sel kulit mati yang lama terperangkap dalam kulit.Terlalu kerap mencuci muka atau sunburn juga mampu merangsang masalah ini terjadi.

Sebelum ini ingatkan ruam panas atau biji kolestrol .Padahal bila check kolestrol darah dekat farmasi..normal pulak!Tak ke heran tu..


Masalah milia seed aku masih dalam peringkat awal.Tapi bila tengok milia seed yang kita duk ingat ruam tu semakin membesar.Tak betah dah kita.Masalah berpunca dari salah guna produk .Terus stop serum sarang burung tu.Confirm 100% lepas nie aku   akan reject  mana-mana bahan yang ada bird nest nie.Sebab sebelum nie pun pernah ada efek negetif lepas guna shampoo dari bahan bird nest.Rasa  gatal dan panas jer kulit  kepala.Sangat-sangat tak selesa milk seed ni.Bila pakai bedak nampak tompok dan tak rata.

Ready skin care product  by "Remedy Luminous" .

Memberi fokus  untuk masalah pori dan  milia seed.


Home Made Remedy:

1)Sebelum pakai apa-apa bahan..Terlebih dahulu,gunakan uncang teh yang panas dan perahkan uncang teh tadi .Kemudian tekapkan pada masalah skin kita tu supaya pori terbuka dengan senang.Kemudian gunakan krim salicyclic acid as a base thin layer mask.Bilas dengan air.Hanya lakukan seminggu sekali untuk milia seed yang menebal terutama kawasan bawah mata.

2)Madu adalah penawar segala penyakit...Hanya sapukan madu pada kawasan muka sebagai masker atau anda mungkin boleh menambahkan jojoba oil atau campuran bersama gula kasar sebagai scrub 
muka.



p/s:source from e-how,com /10 home remedies/new york skin solution.






THANK YOU FOR VISIT MY PAGE!


5 comments:

wardahannesa said...

Hai Nesa. Sama lah nma kita. Baru tahu pe tu milia seed. Sebelum ni xtaw. Hihii. Thanks for sharing. ^_^

a said...

W C M (^__^)

Beeha Azman said...

hai sis. Kat hidung saya ni jadi jugak putih2 biji macam tu, tapi dia tak membesar, tapi makin banyak.. penuh kat hidung. Itu kira milia seed jugak ke? ataupun ia sebab resdung saya?

a said...

Hi beeha!base on the research that i made.(Boleh rujuk kepada yang pakar untuk lebih lanjut).Whitehead also count as milia.Mostly ,terjadi di sebabkan liang pori yang tersumbat.Whitehead biasanya akan muncul dahulu Sebelum skin transform to blackhead.N tak rasa ia berpunca dari resdung sebab the most problem sinus person are acne.Boleh try home remedy ni.

a said...

Kalau beeha ada masalah berkaitan resdung..Beeha boleh try dengan cara berwuduk.Masukkan air dalam hidung (sedut dalam sikit)then selawat nabi dan niat bersuci.Insyaallah lendir resdung akan terhembus.Believed or not..It's work!Kalau dulu hidung senang sangat kena resdung gatal then rasa tak selesa sangat dekat kawasan sinus.Tapi lepas lendir yang dah kering tu keluar.I don't feel nothing like that anymore (sharing is caring)

Tabung Nufnang #