Saturday 12 April 2014

Benefit of Natural Cooolant Teh bunga : Chrysanthemum..

Assalamualaikum...


Chrysanthemum tea atau susah sangat nak sebut teh bunga lah . Minuman yang paling sesuai dan N mesti akan  cari untuk membasahkan tekak setelah penat berjalan .Merupakan minuman natural coolant.Memang sedap apabila diminum ketika cuaca panas .Khasiat yang terkandung juga sangat bagus .Minggu nie N buat sedikit kajian mengenai minuman kesukaan N.



 Sangat popular di negara China sebagai rawatan tradisional dalam merawat sakit tekak dan demam panas kerana khasiatnya mengandungi vitamin C.Kajian menyatakan bahawa  chrysanthemum ini  mempunyai khasiat choline,vitamin A,Vitamin B1,glycosides,adenine,amino acids,flavoid,volatile oil  dan nutrisi yang lain.Khasiat yang terkandung ini mampu merencat pembiakan bakteria  di dalam badan.

Chrysanthemum tea  membuang toksin di dalam darah dan ia juga merendahkan colestrol  .Membantu merawat hidung tersumbat dan mengawal tekanan darah tinggi.Selain itu,ia dipercayai  baik untuk penglihatan terutama dalam merawat infeksi mata ,panas mata ,mata kering serta  pendengaran,

Ia juga, sangat bagus untuk penghadaman makanan terutama ketika pengambilan  makanan berminyak dan pedas.Sesuai dan selamat tanpa penambahan gula atau madu kepada orang yang obes kerana tidak mengandungi  nilai kalori.Ia juga  tidak mempunyai kafein,tidak seperti teh yang lain.Khasiat perencatan bakteria dan dektoksifikasi darah mampu merawat masalah jerawat.

Kajian juga menyatakan ia mampu membantu  masalah coronary artery disease ,block arteries , vericose vein dan Shorth of breath.Ini kerana ia membantu merangsang deria untuk ketenangan pada saraf.Namun harus di ingatkan  bahawa tidak semuanya bagus..Kenapa?

....Read This...
  • Teh bunga tidak sesuai untuk penghidap  dermatitis atau ekzema.Radangan dan dermatitis photosensitivity (kulit menjadi sangat sensitif terhadap pendedahan cahaya matahari) boleh berlaku jika kerana kehadiran alantolactone kimia dalam bunga .
  • Teh Chrysanthemum harus dielakkan buat penghidap kencing manis  kerana kesan pengambilan insulin (kerana teh boleh berinteraksi dengan insulin.)
  • Oleh kerana sifat-sifat sedatif , teh herba ini cenderung untuk menurunkan tekanan darah. Oleh itu, penghidap  darah tinggi yang berada di bawah pengambilan ubat tekanan darah atau sedatif harus menjauhkan diri dari teh kekwa( kerana ia boleh meningkatkan kesan-kesan ubat-ubatan ini .)
  • Oleh kerana inferens,ia juga harus dielakkan oleh orang-orang yang mengambil anti-kanser , anti-bakteria dan ubat-ubatan anti -radang.
  •  Orang yang alah terhadap ahli keluarga daisy tidak perlu mengambil teh kekwa , kerana mereka lebih cenderung untuk mendapatkan alah kepada teh herba ini. Ruam kulit adalah salah satu daripada gejala ringan alahan ini dan boleh membawa kepada asma dan gatal-gatal, apabila keadaan menjadi buruk .
  • Oleh kerana kesan-kesan teh kekwa tidak diketahui apabila diambil semasa mengandung, wanita perlu mengelak daripada memakan teh semasa keadaan ini. Dapatkan nasihat doktor dengan segera apabila anda mematuhi mana-mana masalah kulit, selepas mengambil teh kekwa . 



Penyediaan: Basuh bunga kekwa kering  dengan sebersihnya.Rendamkan ia di dalam air panas.Biarkan bunga tadi terendam selama 5 minit..(Boleh didapati di pasar raya hero)






TQ FOR READING AND VISIT MY BLOG ENTRY
credit : bewll buzz and ilove india

^ _____ ^


No comments:

Tabung Nufnang #