Wednesday 2 October 2013

Create kerongsang sendiri..


Assalamualaikum..


Jom kita kreatif dan berjimat..


                 Hari nie Nesa akan berkongsi macam mana nak buat kerongsang  bentuk bunga , hanya perlukan kain perca yang dah tak pakai..Nak buat kerongsang nie tak payah pakai modal banyak pun..cuma perlukan bajet untuk beli pin dan butang saja..Kalau sesiapa yang ade baju kemeje yang tak pakai tu,jangan terus buang...ambil butang baju tu dan  pastikan  ia bersaiz  besar.Pin bulat nie boleh dapatkan nyer di kedai barang hantaran perkahwinan.



  please note: pemilihan fabrik elastik dan tebal tidak boleh digunakan kerana amat payah sekali bila             mencerut (I realy  choose wrong fabric )


Buat 5 bulatan  dengan menggunakan penutup bulat 
dan guntingkan nyer mengikut garisan tadi..


  • Langkah seterusnya adalah pada pic no3,di mana setelah semua bulatan telah digunting..Bulatan tadi akan dilipat 2..Buatkan jahitan jelujur dari titik hujung yang mencantumkan 2 kain..
  • Seterus nyer prepare bulatan ke2 dengan cara yang sama iaitu 2 lipatan dan lakukan jahitan jelujur dari hujung  kain supaya kain mencerut dengan baik dan tiada gap.
  • Continue until 5 bulatan menjadi kelopak.
  • At the end of kelopak,barulah korang cerut benang tu dengan tegang2.
  • Proses pencantuman 5 bulatan menjadi bentuk bunga amat susah,dan matikan jahitan pada pencantuman (please do it careful,sebab benang korang akan mudah terbelit dan akhirnya akan spoil all your hardwork).
  • Kalau korang tengok pic no 6:Nesa dah cerutkan dari awal,kalau tak nak cerut dulu pun tak pe..
Proses mematikan jahitan




tada~~


Gam kan butang dan pin di belakang  dengan rapi
Hasil seni tangan dari Miss Nesa~~(clap...)

at the behind scene..Now  i can wear this..

"i learn this from my friend & dia jadikan kerongsang home made nie sebagai souvenier untuk tetamu majlis kahwin kakak dia,realy creative and jimat.."



No comments:

Tabung Nufnang #