Wednesday 28 October 2015

Day 11: Last Book I Read

Assalamualaikum......

Malas rasanya nak update,haip!
Be strong i'm under arrest for update entry 30 day challenges,hihi.Sejujurnya,aku pun tak ingat bila last time aku membaca fiction or non fiction.Nampak benau,aku  jarang sangat membaca lepas dah bekerja.Sekarang ni nak baca apa senang taip jer dekat wattpad,Tak tau? pergi google cepat-cepat.

This my last book i done read .

google source
Seindah nama penulisnya Fieyta An Nisa,anak kelahiran pada tahun 1992 yang berasal dari Melaka.Karya yang  sangat memberi inspirasi buat pembaca yang mungkin sedang memikirin bagaimanakah agaknya konsep orang tengah dalam merisik mengikut adat islam dan bagaimanakah  cara merisik akhlak bakal imam kita.Mungkin masih lagi  ada yang tidak mengerti bagaimanakah caranya bermusafir dengan wali.Istikarah dalam mencari syabab agama juga penting.

Pertemuan pertama tak seindah biasa.Bertikam lidah perkara biasa.Namun ,ada sesuatu yang menarik hati pemuda yang bernama Wafiq ini untuk terus mendekati si gadis yang bernama Damia.Bila  tajuk  di nyatakan pastinya andaian  zaman jahiliah yang keluar dari kotak fikiran.Adakah perkahwinan di usia muda menjanjikan kebahagian dan adakah pendosa itu tak berhak untuk menuntut peluang kedua?

Ingin saya kongsikan petikan  Dr.Aidh al-Qarni:
Dalam musibah itu terdapat empat seni iaitu mencari pahala daripada Allah,berkawan dengan kesabaran,berzikir dengan  baik.Dan menunggu  kelembutan daripada Allah S.W.T.

P/S:Amalan ibu Imam Syafi'e ketika menyusukan beliau ialah menyusukan dalam keadaan berwuduk dan membaca surah  al-Luqman ayat 16 jika menyusukan bayi pada dada bahagian kanan dan membaca surah al-Luqman ayat 17 ketika susuan pada dada bahagian kiri.Sesudah  sendawa,bacakan surah al-Luqman ayat 18-20.Makanya,setiap kali usai solat cuba titipkan doa di ubun-ubun bayi dan lafazkan doa ajaran Rasulullah:"Ya Allah ,berikan kepadanya kefahaman ilmu agama dan ajarkan kepadanya ilmu takwil (Riwayat Ibnu Abbas)



TQ FOR DROP HERE!



4 comments:

Cham said...

Seumur hidup saya tak pernah baca novel cinta melayu.. memang tak minat, tapi kalau english boleh pulak!! salam perkenalan, nak bagitahu, muka awak macam muka lecture saya, ada kakak yang bekerja sbagai lecture ke?

a said...

On yeke,mungkin pelanduk dua rupa kot:)Malay novel skrang no so bad tak macam dulu,paling best karya melur jelita.Novel eng sya layan jugak tapi ikut mood,biasa layan eng story kat wattpad jer malas nak pegang novel tebal dorang.Anyway tq visit blog sya:)

Anonymous said...

Bagus betul ibu Imam Syafie'e ni. Zaman sekarang menyusu sambil facebook lol. Thanks for sharing. Loving Dr Aidh Al Qarni's quote that you share too..!

a said...

Welcome A'ishah..It's all credit to karya Hijrah cinta kerana dia:P

Tabung Nufnang #