Monday 26 January 2015

Pengalaman Baru..

Assalamualaikum......

Hai geng.
Pejam celik dah  masuk bulan 2 dah!
Still remember my past entry,
i had told about my fload mision in kota bharu?
So,N' ingin berkongsi dengan anda semua.

________iNI kiSah Cik N'________

Ia merupakan pengalaman baru buat aku yang baru setahun jagung  dalam DUNIA MEDICAL.Alhamdulilah misi kami terlaksana dan berjaya dalam masa yang singkat dari  jangkaan  kami.Saya terpilih dan rela menjadi sukarelawan even poket tengah pokai,hehe .Target kami adalah untuk memberi sumbangan dalam  penjagaan pesakit dan target lokasi kami adalah Hospital Universiti  Sains Malaysia yang terletak di Kubang kerian.



Kami seramai sebelas orang sukarelawan jururawat dari Institut Kanser Negara bergerak seiring menuju ke Institut Pengurusan  kesihatan (IPK)untuk mendengar taklimat psychological self-sufficience first aid.Memang psyco lah sekejap kan,memang bagus ..nanti taklah terkejut  sangat .Agak ramai yang menyertainya yang aku anggar lebih dari 50 sukarelawan team medikal yang  majoritinya terdiri daripada  jururawat .Gerakkan ke tiga ini akan diagihkan kepada dua lokasi antara pahang dan kota bharu.

Alhamdulillah  kesemua Sukarelawan IKN  bergerak seiring  ke HUSM,kerana terdapat beberapa pasukan  lain yang akan diberikan penginapan sementara menunggu hari perlepasan ke lokasi misi.Perjalanan kami menuju ke Kota bharu dengan firefly mengambil masa 1.Dari kaki langit,kelihatan ada  kawasan yang masih lagi ditengelami air dan itu sama sekali tidak menggetarkan malah kami menjadi lebih bersemangat .

Ketibaan kami disambut mesra oleh Doktor Syed dan Matron Nik yang  bertugas dalam pengurusan  penempatan sukarelawan.Penginapan sukarelawan agak selesa dari bayangan kami.

Keesokkannya pada pukul 8 pagi.kami berkumpul untuk mendengar kata -kata aluan  dari matron chik  dan tentang taklimat penempatan sukarelawan di ward.Kami diberitahu tentang tujuan,census peningkatan pesakit yang naik secara mendadak dan masalah kekurangan kakitangan yang dihadapi di HUSM.


Saya dan empat orang kawan yang lain  ditempatkan di unit Hemodialysis.Unit yang paling mendadak naik bilangan pesakitnya.Berikutan  banyak kawasan yang terlibat dalam ganguan bekalan air  .HUSM mempunyai sepuluh buah mesin dan tiga puluh buah mesin tumpangan  dari  center HD berlainan .Mesin tumpangan HD ditempatkan di unit kecemasan lama.Pengurusan mesin tumpangan akan dikendalikan  oleh kakitangan center mereka   dan staff  sukarelawan. yang mempunyai post basik dalam unit HD.

Oleh kerana,bilangan pesakit terlalu ramai hingga tidak dapat dibendung,pengurusan masa rawatan terpaksa dipendekkan sehingga keadaan kembali stabil. Tugasan  kami adalah menjaga kaunter ,mengambil vital sign ,menyediakan heparin saline. dan  priming mesin (dengan pengawasan kakitangan post basic)adalah sesuatu yang baru kami pelajari di sini.Pengalaman itu sesuatu yang harus kita cari dan untuk  berjaya kita perlukan pengalaman.kami mengambil peluang ini  untuk belajar dari kakitangan center HD tentang cara pengunaan mesin HD.Pada hari ketiga saya sudah lancar untuk  mempriming  mesin..

Hari ke-empat ,situasi mula stabil.Masalah bekalan air  mula kembali.Pesakit makin berkurangan dan  Operasi pengembalian mesin ke tempat asal bermula Banyak center yang akan mula buka kembali.Rawatan kembali panjang semula selama 4 jam.Unit HD lebih relax  dan kami jangka  penempatan  kami  selama 2 minggu tidak akan lama .

Seminggu kami di HUSM hanya kami dan Allah  sahaja yang tahu betapa peritnya penderitaan mereka tentang kehilangan .All is getting well ,we proud to give our care provider.Walaupun sebenarnya aku teringin  nak menyertai aktiviti sental lantai berlumpur di kawasan kuala kerai tu.hahaha.*jangan tak tau ,siap bawak kasut pua chu kang lagi..semangat punya pasal kan.errrrrm

"Jangan tanya apa yang dibuat oleh negara untukmu, 
tapi tanyalah apa yang boleh kamu buat untuk negara."
~ Abraham Lincoln ~






 pss:// Mungkin agak skema ayat yang digunakan sebab nie report yang N' kena send selepas habis misi,copy jer lah report,hehehe^^

No comments:

Tabung Nufnang #