Thursday 20 November 2014

SToRy Of BedBug

Assalamualaikum......

Lama rasanya n tak menaip entry baru..lately nie ward ortho terlalu busy,padahal hari-hari busy.Mungkin lately nie banyak terima kes patient yang bedridden*kurang kemampuan dalam menguruskan diri sendiri.Ditambah pulak dengan masalah bedbug yang melanda rumah sewa .Tak der lah sampai satu rumah kena,cuma bed room no 2 yang terbabit.Jom kita kenali  bedbug atapun pepijat  nie dengan lebih rapat lagi .

nama saya bedbug or you can call...
scientific name:cimex

Serangga parasit ini sukar kita nak tau akan kehadirannya pada waktu siang ,ia aktif pada  waktu  malam tanpa disedari oleh orang yang digigit.Sebab itu kalau aku bangun jer dari tidur akan nampak macam bintat yang besar dan mulalah nak menggaru.Bila ia menggaru ,gatal mengenyamnyer lain macam.Kat mana agaknya binatang nie suka hinggap?


Oleh kerana binatang ni dah buat sarang.Bilik itu mungkin tak dapat diselamatkan.Kalau korang rasa pijat tu tak teruk sangat korang cepat-cepatlah bertindak guna cara lama untuk basmi ,

  1. Jemur tilam korang dekat bawah panas matahari terik-terik.Biar mampus semuanya.*kalau duk flat susah sikitlah tak der ruang.
  2. Boleh sebur korang punya tilam pakai cecair serai wangi yang berlambak jual kat pasar raya.tak pon buat sendiri jer..
  3. Bila aku buat research petua kat blog,banyak yang sarankan agar guna kulit,daun ,ranting  buah durian belanda buat penghalau.caranya adalah korang letakkan kat bawah katil atau kat tempat pijat tu..lari lah nanti benda tu.
Satu jer aku nak cakap kalau benda nie dah bersarang dah tak boleh buat apa dah..better pindah jer dari rumah tu kalau yang duk rumah sewa,kalau rumah beli kenalah cari agent pembasmi cimex ni.Ianya boleh mengeram 1-5 biji telur dalam sehari dan mengambil masa 21 hari untuk menetas.
Bedbug nie mampu hidup selama setahun tanpa makan darah manusia.

Semoga pencarian bilik sewa saya dipermudahkan oleh ALLAH S.W.T...






4 comments:

Shad said...

huyoooo, lama nya riwayat hidup dia even tanpa makan..

Nadratul Syazwana said...

Terasa macam dah lama tak bersihkan tilam hehek :p

a said...

sha bila nesa baca pon takut..patutlah jumpa je mangsa hisap darah macam dracula.hehe

a said...

Takyah susah2.Buka tingkap besar2 & basuh cadar 2 minggu skali pon cukup.jer,
kasi udara & sinaran matahari masuk.

Tabung Nufnang #