Monday 13 June 2016

Resepi : Terung berlada ramsey

Assalamualaikum dan hai semua!

Selamat menyambut hari ramadhan kepada seluruh umat islam!Untuk entry pertama Nesa pada bulan ramdhan kali ini,rasa macam tak lengkap pulak kalau tak berkongsi resepi juadah  ramadhan ni.

Sebelum tu...
ada berita gembira yang nak di kongsi dan  disampaikan buat entry kali ni..Momoi i dah beranak 4 ekor semalam for(first time bergelar ibu ..Mak angkat pulak yang excited terlebih dari owner kucing ni:P
Since my mood was so good today,today i wanna share my new recepi..icip2 i campak jer..haha

Kenapa i namakan ia terung berlada ramsey?
Nesa sendiri pun tak tahu.cuma apa yang boleh Nesa katakan di sini..If you like  taste of hindi cook.Definitely,you will love the taste !Yang pasti rasa resepi kali ni ada rasa pedas2 masam bersama aroma daun kari,ala-ala kuah tosey gitu..


RESEPI TERUNG BERLADA RAMSEY


BAHAN-BAHAN:

2 terung panjang ,ayam yang di potong kecil  , 2 biji bawang besar , segengam cili api ,cili besar merah, air asam jawa,daun kari,ikan bilis cincang/ kiub ikan bilis ,tomato (jika ada) ,garam ,gula

CARA-CARA:
1)Goreng dahulu ayam yang dipotong kecil  bersama terung yang telah dipotong dengan  kunyit dan garam,Toskan dan asingkan.
2)Panaskan minyak secukupnya untuk bahan kisar yang terdiri dari 2 biji bawang besar,cili api segengam , 1 biji cili besar merah  dan tomato.
3)Bila bahan kisar  garing ,baru masukkan ayam dan daun kari fresh.Kemudian  masuk pulak  air asam jawa .
4)Dah perfect rasa yang kita nak tu baru masukkan terung ,ikan bilis cincang/kiub ikan bilis ,garam dan gula.
5)Buh pulak 1 cili besar hijau sebagai perasa,nak meriah sikit tabur jer cili padi sikit.Jangan tumbuk pulak ?Nanti rasa extra pedas pulak.
6)Tadaaa...siap sudah masakkan kita:)


Ape lagi ?Kalau suka citarasa macam ni wajib try resepi icip2 dari chef Nesa!cepat pergi ambil phone and screen shoot resepi ni.Selamat mencuba!



No comments:

Tabung Nufnang #