Tuesday 30 June 2015

Ketagih kafein : Kenali simptom " Caffein withdrawal"

Assalamualaikum......



Kalau anda pernah baca page i berkenaan kebaikkan dan keburukkan caffein.Pasti anda akan ingat bahawa caffein memberi rangsangan pada deria stimulasi pada saraf kita.Ia juga bertindak sebagai agent  diuretik  iaitu sistem perlawasan air kencing seseorang.

Tabiat pemakanan atau minuman harus di ambil berat,perlu diteliti dan dikaji,kerana ia boleh memberi kesan pada tubuh kita.Tahukah anda tentang simptom ketagihan caffein.Cik N' juga merupakan salah seorang pengemar nescafe dan bukan lah seorang yang ketagih.Hanya secawan caffein setiap pagi dan secawan nescafe semasa shift malam.Belum ada kajian yang tepat berapakah dosage yang sesuai dalam pengambilan caffein seharianDianggarkan bahawa 85-200mg caffein adalah kadar yang sesuai.

Namun, anda juga harus mengenali  apa itu signal bahaya atau symptom ketagihan.
Antaranya ialah:

*Gelisah
*Jantung berdebar
*Ganguan tidur
*Ganguan mood


Sometime,we not ever notice that .Until one day,i nak try produk collegen ***well,as i said caffein will acting like diuretic.It will excrete all the effect in yours urine.So,you need to stop the caffein***


1st day : Sakit kepala berdenyut tak berhenti.Langsung tak boleh buat kerja.N' just ignore it and take panadol.Ingat tak cukup tidur.
2nd day : Headache come back like yesterday.I kept spinning in my head,what's wrong with me?
3rd day :Finally,i notice that.I got a symptom of " caffein withdrawal "
7 day :Sakit kepala mula hilang selepas seminggu.

Apa itu caffein withdrawal?

Tanda-tanda bagi gejala begini adalah sakit kepala,nervousness,penat dan masalah tidur.
Keletihan sebegini menyebabkan seseorang itu hilang tumpuan dan motovasi.Seterusnya ia mengakibatkan keresahan dan mula merasa moody.Lebih teruk ia b boleh mengakibatkan depression.
Gejala caffein withdrawal ini boleh berlarutan antara 12-24 jam,malah ada yang berminggu.Bergantung kepada kuantiti dan bertapa lama seseorang itu mengambil caffein.
The best solution is  tappering off the dosage.




credit : http://drzubaidi.com/blog/ketagihan-caffeine/

1 comment:

Fnd Rocka said...

kurangkan pengambilan secara beransur-ansur, aku minum kopi sebab kopi free kat opis

Tabung Nufnang #