Saturday 19 October 2013

FIRE!!!

Assalamualaikum..

Syukur ke hadrat ilahi..aku,adik-adik dan rumah masih lagi selamat dan kami bisa bernafas di muka bumi ini lagi..

"Panik GILER  semalam...fuhh~alhamdulillah semuanya selamat.."

Flash back memory ~``~

Seperti biasa aku yang akan menyediakan juadah tengah hari buat keluarga(*well,i'm master chef in my family,yeah~).Aku rancang nak masak  hati korban kicap*sebenarnya rancang nak masak lomak  tapi  nak tunggu mak aku balik dari keje pukul 1(*sebab aku dah call mak aku suruh beli santan) kesian dekat ayah aku..mesti dia lapar ,aku pun bukak peti keluarkan hati korban tu & prepare barang yang  nak dimasak .......

Sementara nak tunggu hati korban tu masak..aku pergi lah basuh apa-apa yang patut..dah siap masak nak pergi tutup api nie.. tiba 2 api besar sambar dari kuali..*aku kan bit of clumsy,panik punya pasal sampai aku lupa terus step2 yang  sepatutnya aku buat.. Aku apa lagi..teriaklah dekat adik2 , api!!!

Aku dengan adik beradik bertukus lumus padamkan api.(*Sepatutnya aku kena tutup dapur gas tu# aku terlupa bab kain basah..arrgh*) we also forget about the  head of cylinder gas..(*how the fire may occur,aku pun tak tau..adakah salur gas tu bocor ??atau tercabut) aku dah makin panik ...api makin besar!!!banyak air dah kita orang jirus,but it's still fire up.apa yang paling aku risau api tu semakin hampir dengan kabel wayar  elektrik...panggil jiran ,jiran depan tak der..(*apa nak buat nie...nampak nye lepas nie kene pindah duduk dekat rumah melaka lah  jawab nyer# sosob T_T)

sambung cari jiran lagi..pergi lah rumah cik mah..(*dalam hati,cik mah boleh ker?dia kan asthma#lantak lah tu jer choice yang aku ade..at least,kurang nervous sikit sebab ada orang besar)terserempak dengan member mengaji mak aku..dia nampak pakcik bawak motor..dia pun teriak lah pakcik tolong ada api!!!buat bodoh jer pak cik tu,muka tak boleh bla jer(*annoying giler#aku rasa pakcik tu mungkin pekak,tapi haloo~ tak nampak ke aku lambai tangan kat kau.)

Sepatutnya mak & ayah dah balik time nie..masa cik mah sampai rumah..dia tengok api makin besar..(* adik aku  tutup dapur gas tu#berani giler..tapi kepala gas dia tak reti cabut pulak..adoii!!!) padam api lagi..anak uncle tu pun  datang(*aku dah mention kat tunang dia,#tapi dia pun tak tau nak buat apa)cik mah suruh kita orang semua keluar ..takut silinder gas tu meletup..

Nasib baik....keluar jer dari rumah,kita orang nampak parent kita orang dari jauh..(*kelakar gilerr tengok gelagat adik aku melambai-lambai ,suruh bawak laju*api!!!!#hahaha)ayah aku  masuk rumah terus cabut kepala gas tu & api terpadam...fuh~

Kita orang pun rehatkan diri setelah penat bertukus lumus..nasib baik sempat masak ikan perkasam tadi#lauk hati dah terkorban tadi T_T.tiba-tiba ninonino(* tu bukan bunyi ambulance ker?) bomba lah.*macam mana lah kita orang nak explain kat bomba tu..kesian depa rushing2 ~*i thought somebody had cancel the call ..(*actually,mula2 aku ingat lambatnya bomba sampai#.memang rentunglah rumah nie-terlupa jalan ke rumah aku  tu memang akan sesak time hari jumaat )

Ketua bomba tu masuk rumah buat laporan melalui panggilan telefon (*masuk rumah aku pakai kasut lagi)dan ambil gambar untuk  membuktikan ia  bukan kes panggilan palsu.Sempatlah dia bagi talk sikit ..(*biasanya,silinder gas tu akan meletop kalau dikelilingi suhu yang panas..#nasib bawah dapur gas mozek,jadi api tu naik atas lah.)Then,banyak jiran yang datang melawat,tanya apa kes(#lepas nampak kenderaan bomba ok..)

*Bab paling kelakar..banyak, orang yang berhenti dekat depan rumah kami termasuk kawan lama waktu sekolah adik aku dan cikgu adik aku..Apa pun yang berlaku semalam..ianya akan menjadi iktibar buat kami sekeluarga...

Never Forget...(langkah kecemasan)
  1. Tutup api dapur gas.
  2. Cabut kepala gas (*actually,2 week before...ada dua orang dari jabatan tah apa aku pun tak tau#dorang buat check up sambil promote barang  berkenaan hos gas tu-rasanya dorang terlupa letak balik pin yang ketatkan hos tu lah)
  3. kain basah,guni,pasir
  4. Prepare pemadam api
pts : review for me




No comments:

Tabung Nufnang #