Sunday 30 June 2013

Lavender..

 

one day i will go...
     

           yeah!!!finally,,my study was finish..sekarang banyak lah masa untuk aku buat research dalam google nie dan godek2 blog yang lain..so,today aku  nak share sikit  tentang lavender yang merupakan aroma kesukaan orang ramai...termasuk aku sekali,hehehe.

           Lavender a.k.a lavandula a.k.a lavare in latin yang memberi makna wash,mop,flush.macam kelakar jer kan.lavender nie mempunyai 25-30 spesis .Baru aku tau yang lavender dari family mint.Tahukah korang,dalam maksud bunga,lavender memberi simbolik kesetian,nasib,kejayaan,kebahagian atau kesangsian.

    Lavender mula diaplikasikan sejak 2500 tahun yang dahulu di  Egypt,sebagai proses memumiakan.seterusnya,dijadikan sebagai pewangi,aroma,minyak.Aromanya mampu mencegah lalat,tikus,nyamuk dan serangga yang lain dari kawasan.Minyak nyer pulak,digunakan untuk melegakan sakit otot,sendi dan sebagai aroma sleep therapy..Bagi sesiapa yang susah  nak tidur bolehlah letak potpuri lavender  dalam bilik.haha .

       Lavender nie tak  menghasilkan benih,penyebaran dilakukan dengan memotong bahagian akar. lebih kurang macam penanaman orkid lah kut.lavender nie boleh berkembang dimana sahaja,tetapi perlu disimpan lembap.iklim mikro nyer perlu diwujudkan dan jenis tanah dan PH nyer adalah penting..uurm susah jugak nak tanam lavender nie.

ptts:  indah nyer kalau dapat travel kat sini..
                                                

No comments:

Tabung Nufnang #